Monday, August 18, 2014

Biasakan yang Betul

Assalamualaikum.

Harta dan wang ringgit adalah satu satunya keperluan manusia dari dulu kini dan selamanya. Manusia perlukan wang ringgit dalam urusan sehari hari. Dengan wang ringgit kita boleh membeli setiap keperluan seperti makanan, pakaian, tempat tinggal, dan juga kenderaan.

Jadi matlamat utama kehidupan ialah mencari kehidupan. Dimana wang menjadi satu objek yang menjadi buruan tak kira dari mana peringkat manusia pun. Jawatan sebagai Doktor, guru guru, polis, tentera dan jawatan tertinggi Negara pun bermatlamatkan wang ringgit yang akan bertukar menjadi harta ataupun aset. Yang menjadi satu kebingungan adalah keupayaan bangsa Melayu tentang keperluan yang mana mereka tidak langsung menjadi keutamaan.

Orang Melayu yang beragama Islam secara keseluruhannya tidak pernah sensitif dengan isu ini. Mereka tidak pernah memikirkan bagaimana perniagaan adalah satu satunya yang perkara yang disebut dalam Hadis mahupun Al Quran. Bagaimana perniagaan adalah satu cara untuk mendapatkan kebahagiaan hidup. Dalam satu Hadis yang bermaksud; sesungguhnya 9/10 rezeki didunia ini datangnya dari perniagaan.

Mari kita lihat bagaimana Bangsa Cina yang dibawa masuk ke Tanah Melayu oleh bangsa inggris sebagai pekerja lombong dan meninggalkan Negara semata mata untuk mengubah nasib kehidupan. Dan bangsa ini telah meletakkan perniagaan sebagai darah daging mereka. Dengan perniagaan ini, bangsa ini telah meningkatkan kedudukkan mereka sehingga menjadi kuasa ekonomi di Negara ini.

Kalau melihat dari sudut populasi bangsa Cina yang ada di Negara ini hanya sekitar 28% dari penduduk yang berjumlah hampir 29 juta orang. Bayangkan bagaimana mereka dapat mendominasikan kuasa Ekonomi kepada bangsa mereka. Sedangkan 60 % bangsa Melayu yang ada hanya menjadikan diri sebagai penyumbang kekuatan kuasa Ekonomi mereka.


Wasalam.

Terima Kasih


My Team

No comments:

Post a Comment